Wiele sfer
Mało gier

Mechanika - System awansowania postaci na wyższy poziom

Cinek - Nie Mar 10, 2013 10:09 pm
Temat postu: System awansowania postaci na wyższy poziom
System awansowania postaci na wyższy poziom

Ok folks, w tym miejscu wytłumaczę jak wyglądać będzie levelowanie w naszym Cyberpunku - jest to w końcu niemal nieodłączny atrybut każdego RPGa, więc i tutaj nie może go zabraknąć.

Początkowym zamierzeniem systemu gry był jak najprostszy mechanizm awansu postaci - co rozdział gracz wybiera sobie klasę, w której chce dostać wyższy poziom. No ale niestety wiązałoby się to z dosyć dużymi dziurami fabularnymi, na przykład sumiennie trzymający się swojej specjalizacji haker z rozdziału na rozdział zyskuje umiejętności wojownika ulicznego... niewiadomo dlaczego. Trzeba by wtedy męczyć się z dodatkowymi sesjami, które wytłumaczyły nagłe i cudowne otrzymanie nowych umiejętności - w sesjach Jediego jest to o tyle łatwiejsze, że taki nagły napływ zdolności wytłumaczony jest elementem fantastycznym w postaci metaworldu.

No ale do rzeczy. System jest prosty i intuicyjny - aby otrzymać poziom w danej klasie, należy w trakcie gry wykonywać akcje zgodne z powiązanymi z tą klasą umiejętnościami. Jest to główne założenie systemu, no ale idźmy po kolei.
Otrzymanie wyższego poziomu danej klasy kosztuje 1000 punktów doświadczenia (PD) i odbywa się automatycznie po spełnieniu dwóch warunków - osiągnięciu wspomnianego tysiąca PD oraz nastania przerwy pomiędzy zdarzeniami fabularnymi, w trakcie których rzecz jasna postać jest zbyt zaaferowana biegiem akcji, aby nagle podnieść swoje umiejętności o cały jeden poziom zaawansowania. Takie przerwy będą mieć miejsce raz lub dwa razy w czasie jednego rozdziału, raczej nie częściej. Przykładową przerwą był okres w prologu pomiędzy indywidualną misją Irna/ucieczką Michaela z budynku Korporacji a zadaniem, które otrzymaliście od mafii. Mogliście wtedy zaopatrzyć się w nowy ekwipunek i załatwić jakieś inne swoje sprawy - w przyszłości w czasie takiej przerwy będziecie mogli też podnieść swój poziom, o ile otrzymacie wymaganą liczbę punktów doświadczenia.
No ale nie tak szybko - powyższe warunki tak naprawdę tyczą się tylko awansowania w przypadku, gdy postać ma już poziom Adepta (czyli na przykład zaczęła grać tą klasą). Wtedy wymagane jest tylko osiągnięcie puli tysiąca punktów, w przerwie awansujemy np. z Adepta na Specjalistę i jest gitara. Jednak w wypadku, kiedy chcemy rozwinąć klasę, w której startujemy od zera, sprawa się trochę komplikuje - ktoś z poziomem Adepta to jakby nie patrzeć nie jest byle żółtodziób, a naprawdę dobrze wyszkolony w swojej dziedzinie cwaniak. Ma już sporo wprawy w tym co robi i niemałe doświadczenie, więc... zdobycie tylko jednego poziomu w celu awansowania od zera do Adepta byłoby małym przekłamaniem. No ale żeby nie robić bałaganu i trzymać się storytellingowego charakteru rozgrywki, nadal jest to proste jak drut. Trzeba po prostu zdobyć dwa poziomy, a nie jeden, z czego pierwszy - dający rangę "Amator" - będzie zapewniał graczowi tylko niewielkie bonusy do rzutów w danej kategorii. Po zdobyciu drugiego poziomu gracz będzie musiał wymyśleć tylko jakąś historyjkę fabularną co to skłoniło jego postać do rozwinięcia nowych umiejętności, ja to jakoś opiszę i Adept gotowy. Oczywiście zdobywanie "obcych" punktów doświadczenia będzie miało różny poziom trudności w zależności od klas - dla przykładu, inżynierowi będzie dużo łatwiej zdobywać PD dla hakera niż na przykład wojownika ulicznego, co jest chyba oczywiste. Poza tym, po misjach będę przydzielał bonusowe PD za starania, pomysły i osiągnięcia gracza. Będą to uniwersalne PD, które będzie mógł przeznaczyć na dowolną klasę. Poza tym może pokuszę się jeszcze o achievementy, chociaż to będzie już bardziej "for fun" niż dające konkretne bonusy i umiejętności.

Także dla przyszłych wieloklasowców wniosek mamy z tego prosty: chcesz być hakerem? - szperaj w oprogramowaniu komputerów, siedź w książkach, znajdź sobie kogoś, kto cię nauczy tego fachu; chcesz być strzelcem wyborowym? - strzelaj i zabijaj kiedy tylko masz okazję. I tak dalej. Jeśli chcesz rozwijać tylko swoją klasę - w większości sytuacji staraj się znaleźć najbardziej odpowiadające twojej klasie rozwiązanie, aby nie marnować otrzymanych PD na inne klasy. Oczywiście jeśli ryzyko jest zbyt duże, zawsze lepiej pójść najbezpieczniejszą drogą. No ale nie ma sensu tłumaczyć tego aż tak dokładnie - ufam Waszemu ilorazowi inteligencji, także wierzę że zawsze będziecie w stanie wybrać najodpowiedniejszy dla swojej postaci i jej dobra sposób gry.

Na koniec każdego rozdziału i wspomnianej "przerwy" fabularnej będę dawać krótkie podsumowania, w których będę pisać kto i w jakiej klasie otrzymał daną ilość PD. Będą tam też ogólnie informacje odnośnie tego, co zdołaliście osiągnąć podczas rozgrywki, ewentualnie jakie augmenty zdobyliście itp. No ale jak to dokładnie będzie wyglądać, dowiecie się w swoim czasie. Ponadto, wszystko co tutaj przeczytaliście napisałem trochę na szybko, więc jeśli wprowadzę jakieś poprawki lub coś jeszcze dorzucę, od razu Was poinformuję.

Jeśli macie jakieś pytania, zapraszam oczywiście do tematu FAQ.


Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group